Materiaalit
Tanssivan Hiiren helppokäyttöiset työkalut
Varhaiskasvatus perustuu jatkuvaan, läsnäolevaan kohtaamiseen – ja juuri näissä arjen hetkissä tunnetaitotyökalumme pääsevät oikeuksiinsa. Nämä varhaiskasvatuksen työkentällä kiitosta keränneet materiaalit ovat nyt saatavilla sähköposti-tilauksen kautta ja pian myös Tanssivan Hiiren verkkokaupasta. Materiaalipaketit voit tilata toistaiseksi sähköpostitse info@tanssivahiiri.fi tai koulutustilauksen yhteydessä. Tarkemmat esittelyt työkaluistamme pääset lukemaan tältä sivulta.
Tanssivan Hiiren tunnetaulut
- Työkalu jonka avulla lapsi saa itse näyttää oman tunnetilansa, tunteen voimakkuuden ja valita itselleen sopivan tunteensäätelyn apukeinon
- Tukee erityisesti tilanteissa joissa lapsi ei itse kykene kertomaan omaa tunnettaan ja sen voimakkuutta
- Mahdollistaa kasvattajille yhdenmukaisen tavan toimia
- Työkalu jonka avulla lapsen tarve tulla nähdyksi, kuulluksi ja ymmärretyksi täyttyy
Iso ja pieni tunnetaulu
- Pedagoginen tavoite: Lapsen osallistaminen
- Iso tunnetaulu: Ryhmätilojen seinille kiinnitettävät tunnetaulut, helposti lasten ja kasvattajien saatavilla
- Pieni tunnetaulu: Helposti mukana kulkevat tunnetaulut tunteiden ilmaisemiseen ja sen voimakkuuden tunnistamiseen
- Ristiriitatilanteiden lapsilähtöiseen selvittämiseen
"Lapsi ei pystynyt sanallisesti käymään ristiriitatilannetta läpi, joten lähdimme purkamaan sitä tunnetaulun avulla. Tunnetaulua hyödyntämällä lapsi sai keinot kertoa oman näkemyksenä tapahtumista ja oivalsi, kuinka oman tunteen helpottumisen lisäksi hän halusi oma-aloitteisesti pyytää anteeksi kaverilta ja jatkaa leikkiä."
Niina Haikara, Varhaiskasvatuksen erityisopettaja
Tanssivan Hiiren tunnetaitovideot
- Pedagoginen tavoite: Saada lapset innostumaan Tanssivasta Hiirestä ja tunnetaidoista. Innostunut lapsi = motivoitunut oppija
- Helppo ja nopea työkalu kasvattajille tunnekuvien merkitysten havainnollistamiseen
- Ei vaadi ennakkovalmistelua - saatavilla kaikille ilmaiseksi Tanssivan Hiiren YouTube-kanavan kautta
"Hauskasti kirjoitetut tarinat, havainnollistavat kuvat sekä Lauran ja Jyrin hieno eläytyminen roolihahmoihin saa lapset innostumaan videoista ja tunnetaidoista pienen kielimuurinkin takaa. Videot havainnollistavat mielekkäällä tavalla niin lapsille kuin työntekijöille tunnetiloja ja muiden materiaalien käyttöä."
Aleksi Vehmassalo, Varhaiskasvatuksen opettaja
Tanssivan Hiiren liikennevalot
- Pedagoginen tavoite: Opetetun asian positiivinen vahvistaminen ja lapsen ajattelun haastaminen
- Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Kukapa ei tykkäisi vihreästä peukusta?
- Peukkukuvien takana on kysymyksiä, joiden avulla voit haastaa lapsen ajattelua ja vahvistaa oivaltavaa oppimista
- Helposti mukana kulkeva kehumisen ja pysäyttämisen työväline
"Peukkujen käyttäminen on helppo ja konkreettinen keino pysähtyä huomaamaan lasten onnistumisia. Samalla oppii kasvattajana sanoittamaan ääneen onnistumisia, winwin!"
Jasmiina Heikkinen, Varhaiskasvatuksen opettaja
Muistipeli
- Pedagoginen tavoite: Osallistaa inkluusion hengessä kaikki lapset
- Tunnepelin pelaaminen vahvistaa tunteita sallivaa ilmapiiriä
- Suunniteltu vahvistamaan tunteiden tunnistamista ja sanoittamista toistojen kautta
- Ei vaadi ennakkovalmistelua - Kortit pöytään ja peli pystyyn, mahdollista toteuttaa myös vapaanleikin aikaan
"Pelillisyys on innostanut lapsia puhumaan tunteista aivan eri tasolla. Laadukasta ja lapsilähtöistä tunnetaitokasvatusta yksinkertaisella tavalla."
Irene Dimitropoulos, Varhaiskasvatuksen opettaja
Tanssivan Hiiren isot tunnekuvat
- Pedagoginen tavoite: Tueksi kasvattajien omiin tuokioihin esim. jumppatuokio, musiikkituokio, askartelutuokio, keskustelutuokio, pienryhmätuokio, aamupiiri, yms.
- Materiaalien kuvat yksittäisinä (sisältää valmiita kuvitettuja erimerkkejä siitä, mistä kyseinen tunnetila voi syntyä ja mitä apukeinoja tunteensäätelyssä voidaan hyödyntää. Tyhjä esimerkkitilanne on keskustelun luomiseksi; mistä tilanteesta kyseistä tunnetta voisi lasten mielestä syntyä)
"Isot tunnekuvat ovat toimineet loistavasti yksittäisen tunnetilan käsittelyn tukena. Niiden avulla on ollut helppo herättää lasten kanssa keskustelua tunteen äärellä sekä hyödyntää toiminnassa havainnollistajana esimerkiksi tunnemaalaukseen orientoituessamme."
Sami Honka, Varhaiskasvatuksen lastenhoitaja