Miksi tunnetaitojen tukeminen on merkityksellistä?
Tässä tekstissä pääset syventymään tarkemmin siihen, miksi koemme tunnetaitojen harjoittelun ja tukemisen olevan niin tärkeää. Tekstin lopussa pääset lukemaan myös vanhempien kokemuksia tunnekasvatuksen vaikutuksista omissa lapsissaan.
"Tutkimuksissa on todettu, että tunnetaitoja edistävillä menetelmillä kasvatetut lapset osaavat keskittyä paremmin, kokevat enemmän positiivisia tunteita ja vähemmän negatiivisia tunteita, ovat fyysisesti terveempiä, pärjäävät akateemisesti paremmin, tulevat paremmin toimeen ystävien kanssa, ovat suositumpia ikäistensä ja opettajiensa keskuudessa, selviytyvät paremmin vastoinkäymisistä, pystyvät paremmin rauhoittamaan itsensä, ovat vähemmän taipuvaisia väkivaltaan ja käyttäytymisongelmiin sekä ajautuvat harvemmin rikoksiin ja huumeisiin."
Kasvuntaika: Mitä hyötyä lapselle on tunnetaitojen harjoittelusta? 9.6.2017
Tunnetaidot ovat merkittävällä tavalla yhteydessä mielen hyvinvointiin. Ne auttavat paitsi omien tunteiden säätelyssä, myös ongelmien ratkaisussa. Näitä taitoja lapsi harjoittelee erityisesti sosiaalisissa tilanteissa muiden kanssa toimiessaan. Tunnetaidot ovat siis suorassa yhteydessä lapsen sosiaalisiin taitoihin, sillä ilman tunteiden säätelyä sekä tunnistamista lapsen on vaikea sitoutua ja edetä toiminnoissaan reilusti, toisia kunnioittaen. Tunnetaitoja opettamalla lapsi oppii peilaamaan itseään rakentavasti vertaisena muihin; miten hänen sanansa tai tekonsa vaikuttavat toiseen, mitä tunteita toiminta aiheuttaa muissa sekä mitä tunteita itse tunnen kyseisessä tilanteessa. Materiaalimme toimivat juuri näissä tilanteiden tukena niin tunteiden sanoittamisessa, reflektoinnissa kuin itselle sopivien apukeinojen löytämisessä. Samalla lapsen kyky ymmärtää, tukea ja auttaa toisia kasvaa.
Varhaiskasvatuksessa suurin kuormitus tapahtuu juuri sosiaalisissa tilanteissa, joissa lapselta vaaditaan kykyä tunnistaa tunteita ja nimetä niitä edetäkseen ristiriitatilanteista eteenpäin ratkaisukeskeisesti. Leikkitilanteet toisten lasten kanssa, kasvattajien kanssa koetut oppimiskokemukset sekä päivittäisistä toimista suoriutuminen toisten kanssa, vaativat lapselta jatkuvasti sosiaalistentaitojen sekä tunnetaitojen hyödyntämistä. Varhaiskasvattajan tehtävä on tukea lapsen harjoittelua ja kehitystä sekä auttaa lasta luomaan keskustelua kysymyksiä hyödyntämällä, jolloin lapsen oma ajattelu herää ja oppiminen voi alkaa.
" Tietoisuus tunteista ennustaa hyviä sosiaalisia taitoja, sosiaalista pätevyyttä ja tovereiden hyväksyntää. Tunnetaidot kietoutuvat ihmisen kehitykseen monin tavoin. Ne vaikuttavat muun muassa sosiaaliseen kyvykkyyteen ja koulusuoriutumiseen, suosittuna tai epäsuosittuna olemiseen, kykyyn jakaa omastaan, taitoon auttaa muita, tunteeseen omasta kyvystä ratkaista ongelmia (ratkaisukeskeisyys) ja kykyyn pyytää tunne-elämän pulmissa apua läheisiltä tai kasvattajilta."
OPH: Tunteesta tunteeseen – ihmismielen tarina kuvin ja sanoin. Tunnetaitojen oppiminen ja opettaminen 2022
Tunnetaitojen yhteys lasten sosiaalisiin taitoihin
Niin kuin jo edellä mainittiin, tunnetaidot ovat suorassa yhteydessä lasten sosiaalisiin taitoihin. Niillä on vaikutus lapsen ihmissuhdetaitoihin, itsetietoisuuteen, itsesäätelyn kehittymiseen, vastuulliseen päätöksen tekoon sekä sosiaaliseen tiedostamiseen. Ihmissuhdetaitojen avulla lapsi oppii luomaan palkitsevia ja myönteisiä ihmissuhteita. Hän harjoittelee neuvotteluntaitoa ja yhteistyötä sekä rakentavaa kommunikointia. Ihmissuhdetaitoja harjoittelemalla lapsen paineensietokyky kasvaa ja lapsi oppii löytämään keinoja ylläpitää itselleen tärkeitä ihmissuhteita.
Näin lapsi välttyy leimaantumiselta konfliktitilanteissa ja kykenee rakentavasti viemään leikkejä eteenpäin neuvottelua hyödyntäen. Itsetietoisuuden avulla lapsi kykenee tarkastelemaan ja tunnistamaan omia vahvuuksiaan. Hän kehittää myönteistä minäkuvaa sekä oppii tunnistamaan ja ymmärtämään erilaisia tunteita ja niihin liittyvää käytöstä. Itsesäätely opettaa lapselle tunteiden, ajatusten ja käyttäytymisen säätelemistä. Lapsi oppii itsensä motivointia, tavoitteiden asettamista ja tavoitteiden eteen työskentelemistä. Vastuullisen päätöksenteon kautta lapsi kokee turvallisuutta, oppii tarkastelemaan maailmaa eettisestä näkökulmasta sekä kykenee huomioimaan erilaiset säännöt päätöksiä tehdessään ja sosiaalisessa kanssakäymisessään. Sosiaalisen tiedostamisen avulla lapsi kykenee asettumaan toisen asemaan ja tuntemaan empatiaa. Hän käsittää reiluuden merkityksen sekä pystyy tarkastelemaan asioita useasta eri näkökulmasta ja ratkomaan konflikteja.
OPH: Tunteesta tunteeseen – ihmismielen tarina kuvin ja sanoin. Tunnetaitoja oppii harjoittelemalla 2022
Oma kokemuksemme käytännössä
Oma kokemuksemme lasten kanssa työskentelystä tunnetaitokasvatuksen parissa on osoittanut lähteiden väittämät täysin oikeiksi. Kun sitouduimme pitkäkestoiseen työskentelyyn tunnekasvatuksen ympärillä, aloimme havaita positiivisia muutoksia lasten toiminnassa. Lapset oppivat mm. huomaamaan hyvää itsessään ja muissa, sanoittamaan ristiriitoja ensin aikuisen tuella ja harjoittelun tuloksena myös itse, jolloin kyky rakentaviin, pitkäkestoisiin leikkeihin kasvoi. He oppivat kohtaamaan haasteita ja tunnistamaan sekä sanoittamaan heille sopivia apukeinoja niistä selviämiseen. Onnistumisten kartuttaminen tunteiden säätelyssä kasvatti lasten minäpystyvyyttä ja tuki tulevien haasteiden kohtaamisessa. Tunnetaitojen nimeämisen kautta lapset oppivat huomaamaan ja sanoittamaan myös toisten tunteita. Näin kokemus empatiasta ja myötätunnosta ryhmässämme kasvoi. Empatian ja myötätunnon avulla lapset opettivat toinen toisiaan ja samalla ryhmämme yhteishenki nousi merkittävästi. Toki oma panoksemme positiivisena kasvattajana sekä hyvän huomaajana ja sanoittajana tuki tapaa, jolla toivoimme lasten näkevän itsensä ja vertaiset ympärillään.
Pitkäkestoisempia tuloksia olemme saaneet kuulla vanhemmilta palautteena lapsista, jotka ovat jo siirtyneet koulumaailmaan. Vanhemmat ovat kertoneet kuinka tunnetaitokasvatuksemme ansiosta hänen lapsensa on kyennyt toimimaan luokassaan esimerkkinä ja apuopettajana toisille. Erään lapsen kohdalla kehityskaari tunteiden käsittelyssä kantoi niin pitkälle, että hänen erityisen tuen tarpeensa vähenivät ja tukimuotoa voitiin keventää merkittävästi. Arjen tilanteista kotona perheet ovat kertoneet huomanneensa naapuruston lasten pihaleikkien lomassa selkeästi ne lapset, jotka ovat harjoitelleet ryhmässämme tunnetaitoja ja siten saaneet valmiuksia tunteiden säätelyyn ja käsittelyyn.
Vanhempien kokemuksia
"Lapsi on osannut nimetä tunteensa tunnepurkauksen jälkeen ja keskustella niistä oma aloitteisesti, aika kova juttu. Varhaiskasvatuksessa lasta kohden voidaan käyttää aikaa enemmän kuin koulussa, jolloin tunnetaitojen kehittäminen on erityisen tärkeää. Kyse ei ole vain itsehillinnästä tai epätoivotun käyttäytymisen vähentämisestä, vaan myös oman tunnekielen ymmärtämisestä ja siitä kommunikoimisesta muille. Tämä auttaa varmasti myös hiljaisempia kertomaan tunteistaan."
"On ollut uskomatonta katsella ja kuunnella
miten hyvin lapseni osaa nimetä ja tunnistaa
omia tunteitaan ja sen myötä myös käsitellä niitä."
"Lapsemme on oppinut ymmärtämään tunteita paremmin ja ilmaisemaan meille minkälainen tunne on milläkin hetkellä. Monet asiat ovat kotona helpottuneet, kiitos Tanssivan Hiiren materiaalien kautta opetetuista tunnetaidoista."
"Lapsemme on oppinut ymmärtämään tunteita paremmin ja ilmaisemaan meille minkälainen tunne on milläkin hetkellä. Monet asiat ovat kotona helpottuneet, kiitos Tanssivan Hiiren materiaalien kautta opetetuista tunnetaidoista."
"Tunnekasvatus on auttanut temperamenttista poikaani sanoittamaan tunteitaan ja kertomaan niistä. Tämä on mahdollistanut tunteista puhumisen ja niiden käsittelyn. Lapseni tunnistaa nyt myös paremmin mikä häntä rauhoittaa."
"Tunnetaitomateriaaleista on ollut apua erityisesti negatiivisten tunteiden käsittelyssä, ymmärtämisessä ja hallinnassa. Lapsi joka on usein negatiivisten tunteiden vallassa on selkeästi ymmärtänyt miten tunnetta sanoitetaan aikuiselle ja ennen kaikkea miten tunteen käsittelyyn voi tarvittaessa saada apua."